Szyndzielnia pod kolejką Autor : Martens kategoria: Wycieczki w okolicy

Jest styczeń, kilka dni po sylwestrze. Nie zdążyliśmy jeszcze odespać sylwestrowej nocy, a tu czas rozpocząć górski sezon. Zaopatrzeni w ciepłą herbatę, porządne rękawiczki, adekwatne buty w góry wyruszamy na pierwsze wyzwanie - Szyndzielnia. Aby oszukać przeznaczenie, wyjdziemy na szczyt pod kolejką linową. Miejscem krytycznym na naszej trasie będzie Sahara.

Mapa:

Dystans: Suma przewyższeń: Dystans pod górę:
Procent pod górę: Dystans w dół: Procent w dół:

Szyndzielnia pod kolejką

W stronę Szyndzielni

Na czerwonym szlaku w stronę Szyndzielni

Jak sięgam pamięcią Szyndzielnia w okresie zimowym (Babia Góra również) była pewnego rodzaju górską tradycją. Początkiem roku wyczekiwaliśmy na obfite opady śniegu i skrupulatnie planowaliśmy wycieczkę na Szyndzielnię. Nie miała to być bynajmniej normalna wycieczka.

Beskid Mały

Widok z Sahary na Beskid Mały

Szlak na Szyndzielnię

Szyndzielnia z założenia miała nas sponiewierać. Zrobić coś czego nigdy w życiu nie chcielibyśmy powtórzyć ( przynajmniej do następnego razu). Szlak turystyczny nie był brany pod uwagę. Celem była najkrótsza droga - pod kolejką przez Saharę. W tym miejscu nie ma zakosów, jest jedna alternatywa - do góry. Tak miało być...

Sahara

Jarek nie łapał klimatu. I chyba nie wiedział jaki mamy plan. Idziemy pod kolejką interpretował jako szlak niebieski, który rzeczywiście biegnie gdzieś na początku pod kolejką. Nie przyszło mu na myślę, że nie o to nam chodzi. Niestety niezbędny okazał się kompromis. Na początku podążamy niebieskim szlakiem do czerwonego, a następnie na zakręcie zmierzamy na Saharę.

Schronisko Szyndzielnia

Schronisko na Szyndzielni

Sahara

Początkowo wycieczka przebiega spokojnie. Szlak jest wydeptany i humory dopisują. Na stoku Sahary rozpoczyna się zabawa. Napotykamy zaspy. Nawiany śnieg w niektórych miejscach sięga mniej więcej 1 metra. Walczymy o każdy metr. Po godzinie docieramy do schroniska.

Bielsko-Biała

Trasa powrotna również prowadzi pod kolejką linową. Jednak schodzi się o wiele prościej niż wychodzi.